Slaap jij ook zo lekker?

Als kind kan je meestal goed slapen of je kan het niet meer herinneren hoe het slapen ging.
Naarmate je ouder wordt zijn er ineens nachten bij dat het slapen niet meer zo goed gaat. En of dat nu het inslapen is of het doorslapen het is allebei niet fijn.
De één pakt een pilletje, de ander een glas warme melk en weer een ander wacht tot het ochtend is.
Soms zijn het periodes waarin je niet goed slaapt, omdat je letterlijk ergens van wakker ligt.
Voor slecht slapen kunnen er allerlei oorzaken zijn.
Er zijn ook mensen die juist teveel slapen of midden op de dag plotseling in slaap vallen, denk hierbij aan oudere mensen. Gisteren was ik bij mijn oom van bijna 93 en ineens was het stil, hij was in slaap gevallen op de stoel, na een tijdje werd hij weer wakker en was zo fris als een hoentje.
Wanneer mensen slaap problemen hebben is de oorzaak niet altijd duidelijk, wel speelt stress vaak een belangrijke rol.
In mijn praktijk hoor ik vaak dat mensen de nacht nadat ze bij mij in de praktijk zijn geweest over het algemeen erg goed slapen. Het lichaam en de geest zijn dan ontspannen geweest.

Ik ben van mening dat goed slapen overdag begint.

Zorg ervoor dat wanneer je naar bed gaat je geest is opgeruimd en je vrij bent van zorgen. Ik leer mijn cliënten om elke twee uur stil te staan bij zichzelf. Wat was fijn die afgelopen twee uur en wat minder? Ik geef de tip om dat te verwerken of te vergeven, zodat je er in de nacht niet over hoeft te tobben.
Sommigen mensen vinden het fijn om er wat voor te slikken. Ik raad dan Dr. Schüssler celzouten 7 aan, dat is een magnesium in mineraal vorm. Veel mensen hebben magnesium te kort en dat geeft krampen en slecht slapen. Een andere manier is om te kijken hoe laat je wakker wordt, daarvoor is de orgaan klok nuttig. Deze oosterse diagnosemethode is een manier om in te schatten welke orgaan klachten veroorzaakt of zwak is.
In slaap vallen is loslaten, loslaten van gedachten en bezigheden, daarvoor kan het helpen om een ademhalingsoefening te doen. Bijv. je ademt in via de neus in 4 tellen, 4 tellen vast en dan 4 tellen uitademen en dan weer 4 tellen vast en dan herhaal je alles. Deze oefening maakt je hoofd leeg en daardoor zakt je ademhaling naar je buik zodat je het gevoel krijgt dat alles rustig wordt en dan val je in slaap.
En als je dan echt niet kan slapen en al zoveel schapen hebt geteld, kom dan maar een keer bij Marcurius langs. Ik help je graag.
Slaap lekker……
Wil jij jouw ervaring delen dan kan je je reactie schrijven op https://www.facebook.com/PraktijkMarcurius/ of stuur een email naar
info@marcurius.nl

Ik ben benieuwd naar jullie reacties.

Marijke klein Gunnewiek – van de laar
Natuurgeneeskundige therapeut
www.marcurius.nl

Slaap jij ook zo lekker?